Des de fa uns anys, la paraula màrqueting s’ha instaurat al nostre vocabulari, però què és exactament i com pot ajudar a fer créixer un negoci? El màrqueting digital és tot allò que engloba el procés de ventes, des del disseny del producte fins a la venda final a través de diferents canals i el contacte amb els clients. El social media màrqueting s’encarrega de la gestió de les xarxes socials, principalment. És una de les branques que es treballen en l’estratègia de màrqueting digital.
El social media màrqueting permet arribar al públic digital, d’una manera gairebé immediata i amb uns costos econòmics molt inferiors als mitjans tradicionals. Les xarxes socials ajuden a qualsevol tipus de negoci a créixer amb tres objectius principals: la creació d’una bona imatge de marca a nivell digital, formar una comunitat fidel a les xarxes i treballar una estratègia de venda a través del social media.
El disseny de la marca digital
La marca és allò que hem de construir conscientment per donar a conèixer la personalitat del negoci, i les xarxes socials són un dels millors mitjans per transmetre la imatge de marca.
Abans de la construcció de la marca, hem de plantejar algunes preguntes en relació amb el negoci. Què venem o oferim, a qui, com som com a empresa, quina és la nostra personalitat, … La marca no només la forma un logotip amb colors corporatius, també la defineixen totes aquestes preguntes. Cal adaptar la comunicació en funció del client a qui es dirigeix cada negoci. Escollir el to dels missatges, el llenguatge així com les imatges que acompanyen les publicacions. Aquestes qüestions són clau i que defineixen l’èxit a les xarxes socials.
Quan totes aquestes preguntes queden contestades, és l’hora de representar-les a les xarxes socials del negoci. Una bona estratègia de marca a les xarxes socials ens obre les portes per créixer. En canvi, una mala gestió i no definir cap tipus de comunicació per a la marca pot donar sensació de caos i de desconfiança pels clients.
Treballar la comunitat és clau per créixer
Les xarxes socials ens porten immediatesa, un gran avantatge de cara al contacte amb el client. Al cap i a la fi, un client satisfet és un client que recomanarà el nostre negoci. Però per a aconseguir aquesta satisfacció és important tenir una bona relació i utilitzar un canal de comunicació adequat per parlar amb l’audiència.
Les xarxes socials ens permeten treballar aquest contacte de moltes maneres; a través de preguntes, enquestes, demanar opinions, i fins i tot crear un canal d’atenció al client amb una comunicació directe a través dels missatges per xarxes socials. Les novetats de les xarxes marquen els formats per utilitzar els mitjans socials, vols saber les 5 tendències a Instagram per aplicar al negoci?
Aquesta comunicació que va en dues direccions ajuda als negocis a crear una comunitat fidel a la marca, a conèixer més sobre el públic i a arribar a una audiència encara més gran i interessada en els productes o serveis del negoci. A més interacció dels usuaris, més fàcil ens ho posarà Instagram o Facebook per aparèixer davant d’altres marques, segons indiquen els algoritmes de les xarxes socials.
La venda a través de les xarxes socials
Les xarxes socials ja no només són un bon canal de comunicació, també han esdevingut un nou canal de venda indirecte. Aquesta opció va molt bé per a tots aquells negocis que encara no disposen d’un web on oferir els productes i serveis.
Amb el social media els negocis poden oferir productes o serveis a través de publicacions de venda, existeixen plataformes especialment dissenyades per a crear aquest canal de venda. Instagram Shopping n’és un bon exemple, ja que permet afegir informació de valor del producte com la descripció detallada i el seu preu.
El perfil del community manager dins del social media màrqueting
La gestió de la comunitat, la publicació de continguts i la coordinació de les xarxes socials és una treball que porta moltes hores, sobretot pel fet d’haver d’estar atent davant de qualsevol problema o dubte dels usuaris. El perfil professional que s’encarrega de portar a terme l’estratègia de social media màrqueting és el community manager, una figura que ha de tenir bones competències comunicatives, molta organització, alhora que creativitat i domini de les xarxes socials.
El social media màrqueting ha de ser una estratègia a llarg termini i, com a tal, la mesura dels resultats és clau per tal de millorar i optimitzar constantment aquesta estratègia. Les estadístiques presents a cada xarxa social poden ajudar-nos a veure el comportament dels usuaris davant els nostres posts o determinar quins temes o formats agraden més. Tota aquesta informació addicional segons els resultats permet prendre decisions basades en la resposta del públic i adaptar les publicacions constantment i fer créixer el negoci utilitzant la informació de les xarxes.
Si vols saber més del social media, llegeix l’article: Com utilitzar els mitjans socials en negocis.